I MITT HEM

Skitväder.

Allmänt Permalink2
Jag vet inte ens om jag skrivit att vi här om veckan blev glatt överraskade av sex små kaninungar? Eller små och små... Det var så pass stora att de kunde äta.
 
Våra två vuxna kaniner fick flytta ut i kaninburen i slutet av februari, när det inte var så kallt och snöigt. Några köldknäppar hann det bli ändå, runt -7/8 grader var det ett par nätter. Knäppkaniner tyckte jag, de hade proppat igen hela boet med spån och halm. Jag var helt övetygad om att de inte trivdes i uteburen, och proppade igen boet i någon slags protest.
 
Sedan för två veckor sedan tjöt Elis en morgon att vi nog hade råttor, eller kanske kaninungar i buren. Helt plötsligt stod det igenproppade boet helt öppet, och små kaniner, massor av små kaniner, skuttade ut och in. Rädda, skygga och väldigt försiktiga. Men ändå, så pass stora att de med glädje åt både morötter, kvistar och annat gott vi gav dem. Sex stycken har jag lyckats räkna till, de blir bara mindre och mindre rädda och en del går att ta upp och gosa med. Tyvärr har det regnat nästan hela tiden sedan kaninmamman lät dem göra entré, så jag har inte kunnat sitta där inte så länge som jag velat. Och jag vill inte ta i dem när de är regnvåta, det verkar så obehagligt för dem. Men vilka härdade små djur, som klarat alla dessa minurgrader, all snålblåst, regn och snö som det i perioder varit.
 
Kaninpappan (som vi drock trodde var en hona) har fått flytta in i den mindre uteburen. Och tid är bokad till kastrering för honom, så han kan bli del i kaninfamiljen igen.

Ja, jisses. Ganska passande dock, med kaninungar till påsk.
 
 
Nästa projekt är att sätta ett plasttak över kaninburen. För det känns inte snällt mot ungarna att de ska bli så våta, även om de kommer undan på i alla fall två torra ställen. Jag skulle vilja att det var torrt överallt där inne, då skulle det inte bli så lerigt heller.

Satte upp ett litet staket som får fungera som en typ av vindskydd. Då blåser det inte inte spån och halm ur buren, och så får kaninerna lite skydd.
 
Jag tror ändå att de trivs bra där inne :)
 
Theofis i nya vårkläder. Jag som alltid köper second hand lyxade till det med nytt och fint för en gång skull.
 
Mitt senaste pyssel, ett bokstöd. Fick otroligt fin respons med nästan femtonhundra "likes" på "Återbruka Mera!" på Facebook. Kul!

Och så till sist: en liten ljuslängtande blåsippa.

Nu ska jag gå och väcka Theo, han har sovit i nästan två timmar. Men jag har hunnit mycket, jobbat undan det sista jag hade att göra i firman bland annat. Bara det är otroligt skönt.
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Söta kaniner :D

Svar: Tack <3
Hanna Nordin

#2 - - Alexandra:

ÅÅHH vilka gulliga kaniner. Har själv en liten kaninunge hemma :) Fina bilder har du också! Kram

Svar: Tack :-) ja det är hemskt mysigt med kaniner, det blir man aldrig för gammal för <3
Hanna Nordin

Till top