I MITT HEM

Att det finns en "vems"-låda på förskolan är försvarbart.

Allmänt Permalink5
Men att jag har en hemma? Som dessutom är full? Jag begriper inte. Var kommer alla strumpor, vantar, raggsockor och andra småplagg ifrån? Majoriteten känner jag inte ens igen. Har jag köpt det där? Att lådan med omaka strumpor dessutom är större än lådorna med sorterade strumpor känns nästan lite, vad ska man säga, förnedrande.
 
Grr.
#1 - - marycaroline.blogg.se:

På tal om förskola eftersom du nämner det i rubriken... Var har/har du haft dina barn någonstans? Minns inte riktigt om jag frågat förut... :)

Svar: Jag har på i Ur och Skur, ute vid Volvogården. En superförskola som det brukar vara kö till, så är man intresserad är det bra att vara ute i god tid :)
Hanna Nordin

#2 - - marycaroline.blogg.se:

Sv: Ja just ja, nu när du säger det tror jag att du sagt det förut :) Tycker det är svårt att välja förskola, man måste ju gå och titta på dem så man vet hur det är och kanske prata lite med andra föräldrar. Men man hör så olika saker om olika ställen från olika föräldrar, så man vet ju inte vem man ska lyssna på :/ :)

Svar: Jag tror att de flesta förespråkar just "sin" förskola. Väljer man kommunalt så är chansen rätt stor att de är lika, jag tror inte att någon sticker ut speciellt mycket och alla är nog ganska bra.
I ur och skur har de ju en speciell pedagogik, jag tror inte att det är många föräldrar som är negativa till den pedagogiken egentligen, men det krävs lite mer engagemang från föräldrar jämfört med kommunala förskolor. Inte så att man går in och jobbar extra (som te.x på Pinoccio rakt över gatan, vid Tinas Catering). Men det är superviktigt med att barnen har flera omgångar kvalitetskläder, eftersom de är ute mycket och ofta, barnen FÅR grisa ner sig och flera dagar i veckan går de till skogen. Sover gör alla barn ute, och även fikar. Vissa dagar äter de även mat ute, och ibland gör de egen mat utomhus. En dag i veckan har de mulle-grupper och har eget fika med.

Barnen är även i mixade grupper, alltså stora och små barn i samma grupp. Ingen småbarnsavdelning. Däremot delas de upp när de t.ex. har temagrupper.

Gå in på http://www.friluftsframjandet.se/iurochskur och läs mer om du är intresserad :)
Hanna Nordin

#3 - - marycaroline.blogg.se:

Jo, de flesta gör ju det. Dock finns det exempel på föräldrar som har dissat förskolor då de sedan låtit sina barn sluta och sedan har man fått höra skräckhistorier. Samtidigt som andra talar gott om samma ställe. Låter som att de är ute massor på det dagiset, vilket i och för sig kan vara bra, hm... Och Pinocchio var just det ställe jag hört lite "skräckhistorier" om... Typ att man får vara där oftare än vad de utger att man ska (vilket inte passar ihop med när man jobbar) och att barnen får byta blöjor på sig själva när de är 2 år osv...

Svar: Jag tror att OM man slutar på/byter en förskola så har man nog sina skäl för det, och då är det väl alltid negativt.
Vårt val stod mellan Pinoccio och I ur och skur. Vi valde bort Pinoccio då det krävdes föräldraengagemang på det sättet vi inte skulle kunna klara. Gå in på schema och laga mat/agera personal, och ställa upp om de hade ont om personal. Som du säger, svårt att bemästra om man jobbar.

Själva pedagogiken på iUr och Skur är ju utevistelse. Det är inte många barn som INTE gillar det, men oftast föräldrarna som är ovana och tycker det är kallt/blött och omständigt. Men vilka barn älskar inte att lära sig räkna med hjälp av en hink och regnvattnet som forsar från taket? Eller gå ut i skogen och gräva ner fröer? Jag tycker att den förskolan är så enormt bra, att det liksom inte finns motstycke.

Den enda nackdelen är kläderna. Att det är mycket tvätt, kläderna behöver hålla och man behöver mycket av varje.
Hanna Nordin

#4 - - marycaroline.blogg.se:

Sv: Ja, precis. Det står på deras hemsida att man inte behöver vara där speciellt ofta. Men om man ska lita på vad föräldrar sagt stämmer det inte. De har varit där flera dagar i rad och hela dagar. Det passar inte när man ska jobba. Det skulle kanske passa om man var egen företagare, kanske knappt då heller beroende på hur det ser ut. Sen vet jag inte vilket ansvar man får om man hoppar in där, att agera personal. Får man ta hand om andras barn då? Ska mitt barn lämnas med andras föräldrar när jag själv inte är där och andra föräldrar är där? Hm, jag vet inte... Och stå och laga mat är inte riktigt min grej heller...

Jo, men det är ju bara att klä barnen på rätt sätt så är det väl inga problem att låta barn vara ute mycket. Såvida barnen själva gillar det alltså :)

Ska i alla fall ta kontakt med olika ställen så man får komma och titta, så man inte får grisen i säcken så att säga :)

Svar: Det är nog bra att hälsa på en sväng, och kika lite. Men att lyssna på vad andra tycker är nog A och O, för man ser väldigt lite vid ett besök.
Jag tycker också det var lustigt att föräldrar ska gå in och jobba där... Utan utbildning liksom.
Hanna Nordin

#5 - - marycaroline.blogg.se:

Sv: Jo precis, jag skulle nog bli lurad av att bara titta 5-10 minuter. Skönt att du säger det, det var precis var jag tänkte. Ska en annan förälder utan utbildning se efter mitt barn medan jag jobbar eller vad jag nu gör? Känns lite olustigt...

Till top