I MITT HEM

Mumsig mat.

Allmänt Permalink1
 
I söndags provade jag att laga kalkon för första gången. Den smaksatte jag med mestadels kanel, vitlök och apelsin, och fyllde med hackat äpple och plommon. Runt tre timmar i ugnen tog det, och jag smörade, och smörade, och smörade under tiden. I formen runt kalkonen la jag även mer äpplen, morötter, lök och vitlök, samt hällde i en Mariestads Julebrygd-öl för skyns skull.
 
Till det gjorde jag en (för mig) ny typ av potatis, så jag vet inte vad den kallas. Snabbt beskrivet kokade mjölig potatis tio minuter, skakade den så den fick "ruggig" yta, la den i en form och hällde på smör, salt och olja. I ugnen fick de stå i 30 minuter, sedan plattade jag till potatisarna, hällde på en blandning av smält smör, olja, vitlök och finhackad basilika och så fick de stå tio minuter till för att få färg. Potatisen blev som friterad utanpå, och alldeles mjuk och nästan krämig innuti. De enda grönsakerna jag hade var tomater i olika former, blandade en grekisk salladsdressing som jag hällde över skivade tomater/halloumiost. Och av skyn som blev efter kalkonen gjorde jag rödvinssås till.
 
Och det blev gudomligt gott, måste jag erkänna. Inte sista gången jag lagar det.
 
 
#1 - - marycaroline.blogg.se:

Bra där! :) Och den där potatisen låter intressant :)

Svar: Potatisen var SKITGOD! Så fruktansvärt enkel att göra, och så blev det så bra. Mums!
Hanna Nordin

Till top