I MITT HEM

Självcurling = vardagslyx?

Allmänt Permalink3
Att curla något, eller någon, klingar ju ganska negativt. Man vill inte vara en curlande mamma, till exempel. Men jag gillar att curla, på rätt sätt. Jag curlar mig själv, ständigt. (Och ofta får jag lägga band på mig för att inte curla, underlätta, för både sambo, barn och arbetskamrater) Det är min vardagslyx. Att liksom sopa mattan för mig själv, så jag får det lättare nästa gång. Hänger ni med på hur jag menar?

Jag kan ge några exempel:

  • Plocka fram mina och barnens kläder kvällen innan förskolan, istället för att göra det samma morgon. Samt se till att mina egna nycklar, plånbok, mobiler etc ligger på sin plats.
  • Går upp lite tidigare än vad jag behöver (strax innan fem) bara för att hinna äta frukost och läsa Eskilstuna Kuriren i en kvart på morgonen. I lugn och ro.
  • Dra fram motorvärmarsladden på kvällen, så jag bara har att plugga i stickproppen på morgonen.
  • Göra flera matlådor så jag har till många dagar.
  • Trots att jag egentligen inte orkar, så städar jag allt som oftast när jag är ledig, och barnfri. För att kunna ägna mig åt roligare saker när vi väl är lediga.
  • Lägger mig tidigt, tidigt, vissa kvällar, om jag känner att jag ligger efter med sömn. Att krypa ner i sängen halv nio på kvällen, med en ljudbok och två varma hundar bredvid sig klår vilket TV-program som helst.

Att curla sig själv kan ju adrig bli negativt, det kan aldrig bli för mycket och det går ju inte att skämma bort sig själv för ofta, i det vardagliga. Det är ju samma jobb som ska utföras, men på olika tider. Och att göra lite extra en dag, kan göra att det blir ännu mer tid till att njuta av ledigheten en annan dag.

#1 - - Maddiie:

Jätte bra skrivet. Håller helt med dig :)

Du får ha en bra kväll :)

#2 - - Älin:

Så där gör jag också. Packar tvättmaskinen med tvätt som ska tvättas nästa dag, tömmer diskmaskinen sent på kvällen istället för att försöka hinna med det innan frukosten, "bäddar upp" sängen samtidigt som jag lägger barnen så jag slipper det när jag ska sova, lagar enorma satser med mat till Charlie och fryser in det i små burkar, byter till barnkanalen innan jag stänger av TVn för kvällen så jag slipper hjälpa Ebba att hitta rätt nästa dag. Listan är oändlig! :)

#3 - - Mirjam:

Med i vanliga fall god framförhållning, men i dagsläget och sen en tid tillbaka inne i en jobbig svacka - så fick jag faktiskt en kick av att läsa det här inlägget.



Tack :-)

Svar: Hej du! Inte såg jag att du skrivit här. Kul att du fick en kick av vad skrev :)
Hanna
Hanna Nordin

Till top