I MITT HEM

Chokladmarängtårta.

Mat, bakning och recept. Permalink1
Denna übersmaskiga tårta bakade vi igår. Egentligen väldigt lätt, bara marängbottnar och sedan vispgrädde mellan lagren, och toppat med chokladsås och malteserskulor. Egentligen ska man ha marscaponekräm istället för vispgrädden, men det kändes lite väl överambitiöst en vanlig måndagskväll.
 
 
Jag kan lova att den blev mäktig. Tyvärr kastade vi nästan *törs knappt säga det* 3/4-delar av den, två vuxna och två barn åt inte så mycket. Och med all choklad i tordes jag inte ge den till hundarna. Men jag kommer absolut köra hela konceptet någon dag, med marscaponekrämen mellan.
 
Och min experimentådra gör sig genst påmind. Kanske kan man byta ut chokladen i marscaponekrämen mot riven citron, och även tillsätta citronessens i marängen? Och dekorera med riven citron. Eller helt enkelt byta krämen mot något så enkelt som t.ex. jordgubbsmousse på påse, och sedan toppa med färska jordgubbar? Finns ju hur många variationer som helst på detta.
 
Hur som helst. Vill ni ha receptet så kommer det senare :)
 
#1 - - v:

Jag drömde om den här tårtan. Den ser gudomlig ut

Svar: Det var den. Megamums!
Hanna Nordin

Till top