I MITT HEM

Bakdag.

Mat, bakning och recept. Permalink2
Igår bakade vi semlor. Jag tycker det är gott med semlor i begränsade mängder, gårdagens semla var min första för säsongen. Gott.
 

 
16 medelstora semlor.
  • 75 g smör
  • 3 dl lättmjölk
  • 3/4 dl strösocker
  • 1 krm salt
  • 2 tsk kardemumma
  • 1 st ägg
  • 25 g jäst för söta degar
  • ca 9 dl vetemjöl
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1 st ägg
1. Smält smöret. Häll i mjölk och låt blandningen bli fingervarm (37°). Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägg.

2. Finfördela jästen i en bunke och häll degspadet över. Rör tills jästen löst sig.

3. Tillsätt det mesta av mjölet blandat med bakpulver. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk cirka 40 min.

4. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar och sedan varje del i 8 eller 20 bitar, beroende på om du vill göra stora semlor eller minisemlor. Forma runda bullar. Jäs bullarna under duk på plåt med bakplåtspapper ca 35 min.

5. Sätt under tiden ugnen på 225°. Pensla med ägg och grädda 8-10 min mitt i ugnen. Grädda minisemlor ca 5 min.

6. Fyllning: Beräkna 20-25 g mandelmassa per stor semla. Skär av ett lock och gröp ur inkråmet på semlorna. Blanda det med mandelmassa. Tillsätt lite mjölk tills blandningen blir lagom fuktig. Fyll bullarna med blandningen. Vispa 2 msk grädde per stor semla. Klicka på grädde, lägg på locken och sikta över florsocker.

#1 - - marycaroline.blogg.se:

Åh, så gott! Jag älskar semlor! :)

Svar: Det är himla mumsigt faktiskt. Jag har klämt tre stycken, men nu får det vara bra för i år :-O
Hanna Nordin

#2 - - marycaroline.blogg.se:

Jag skulle nog kunna äta det året runt ;) Fast då blir det ju inget speciellt med semlor, hm... :)

Till top